מתי נדרשת חוות דעת רפואית? 

לאורך החיים, אנו עשויים להיתקל בשלל אירועים בלתי צפויים שידרשו מאיתנו לנהל הליך משפטי. בין אם מדובר בתביעת נזיקין או נכות, או בהוכחת כשירותנו במסגרת שלל הליכים אחרים, ישנם אירועים רבים בהם נצטרך חוות דעת רפואית. לא כל רופא מומחה יוכל בהכרח למסור לנו חוו"ד רפואי איכותי ואמין. מדובר במיומנות הדורשת ניסיון, ידע והיכרות עם כלל הנפשות הפועלות. כאן, נבחן באילו אירועים נזדקק לרוב לחוות דעת של רופא מומחה ומה חשוב לדעת על התהליך. 

מתי חשוב לפנות לקבלת חוות דעת רפואית?

מבין שלל המקרים בהם נזדקק לקבלת חוות דעת של רופא מומחה ייעוץ תעסוקתי ותביעות הם שני התחומים המרכזיים. במקביל, לעתים קרובות נזדקק לחוות דעת של פסיכיאטר או נוירולוג כדי להוכיח את כשירותנו לבצע שלל החלטות, מעריכת צוואה ועד למינוי נאמנים לנכסינו. 

בתביעות נזיקין, התנאי ההכרחי ביותר לקיום ההליך הוא ביסוס ראיות שיימסרו לידי בית המשפט. לצד הנתונים הרפואיים נשוא הפגיעה והנזקים שהיא הותירה באדם, נדרש גם חוו"ד רפואי על ידי מומחה שיוכל למסור את התרשמותו מהמצב. מומלץ שניעזר ברופא מומחה בעל ניסיון בתחום התעסוקתי והתפקודי, שיוכל להעריך את המצב במדויק ולנסח טיעונים משכנעים בפני בית המשפט. עם זאת, גם מול ביטוח לאומי נדרש השירות הזה לעתים קרובות. ללא חוות דעת של רופא הערכת נכות בוועדות הרפואיות עשויה להיות מורכבת.

חוות דעת להוכחת כשירות

לצד תביעות נזיקין והערכות נכות, לעתים קרובות נדרשת חוות דעת רפואית גם כדי לבסס האם אדם מסוים כשיר מבחינה משפטית. אדם שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה פלילית, או שמעוניין לבצע הליכים הדורשים ממנו להיות בדעה צלולה כמו הגשת תצהירים או עריכת צוואה, עשוי להידרש להמציא חוות דעת שתבסס את כשירותו. הרופא יעריך את בוחן המציאות וכשירותו הקוגניטיבית של האדם וימסור את התרשמותו לבית המשפט, או יצרף אותה אל המסמך שנערך על ידי האדם.

כדי להבטיח שתעמוד לרשותך חוות דעת רפואית שתשרת את האינטרסים שלך ותשקף את המצב בצורה אמינה ותואמת לדרישות הגופים הרלוונטיים, חשוב להסתייע באיש מקצוע אמין ומיומן. אנו במרכז הרפואי "אור והדסים", מעמידים לרשותך מומחים רפואיים בעלי ניסיון רב שנים במסירת חוות דעת לבתי משפט וגופים ממשלתיים. בין אם נאמר לך כי ללא חוות דעת של רופא הערכת נכות לא תושלם, או אם הינך לקראת תביעה ביטוחית, אנו כאן כדי לסייע לך בכל הנדרש.

חוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית משפטית היא מסמך הנכתב ע"י רופא מומחה בו מתייחס הרופא למצבו הרפואי של הנבדק. מטרת חוות הדעת היא להעריך את הנזק או את הנכות שנגרמה לאדם על מנת שיקבל את הפיצוי המתאים. חשוב מאד בתביעות העוסקות בנזקי גוף לצרף חוות דעת רפואית. כיון שזו עשויה לסייע בביסוס הטענות ולהשיג את הפיצויים המרביים. חוות דעת רפואית משפטית היא מסמך הנכתב ע"י רופא מומחה בו מתייחס הרופא למצבו הרפואי של הנבדק. מטרת חוות הדעת היא להעריך את הנזק או את הנכות שנגרמה לאדם על מנת שיקבל את הפיצוי המתאים. בתביעות העוסקות בנזקי גוף חשוב מאוד לצרף חוות דעת רפואית, כיוון שזו עשויה לסייע בביסוס הטענות ולהשיג את הפיצויים המרביים. מרבית הפציעות הקשות מביאות עימם פיצויים מהמדינה. בין אם מדובר בתאונת עבודה או בכל תאונה שגורמת לאובדן כושר עבודה, הביטוח הלאומי הוא זה שצריך לדאוג לנפגע, שכן זוהי מטרת התשלום לביטוח הלאומי מלכתחילה. כדי לקבל את הפיצויים וההטבות, יש להגיש תביעה שמלווה בצירוף חוות דעת רפואית לביטוח לאומי על מנת לתת אסמכתה רפואית להליך. הנפגע ייאלץ לעבור מספר שלבים עד לקבלת הפיצויים או הקצבה לה הוא זכאי, והכל מתחיל בהכנה נכונה של המסמכים שצריך להגיש. לאחר מכן, יצטרך לגשת הנפגע לרופא מומחה אשר ייתן לו חוות דעת רפואית לביטוח לאומי בכדי לתת אסמכתא לפגיעה ולהשלכות שלה. הנפגע יצטרך לעבור לפחות ועדה רפואית אחת מטעם הביטוח הלאומי, בנוכחותו או שלא בנוכחותו, ורק לאחר מכן ישמע את גזר הדין הסופי.

קריטי להצלחת התביעה

חוות דעת רפואית לביטוח לאומי היא קריטית להצלחה של התביעה ולרלוונטיות שלה. הרופא אמור לתת חוות דעת מקצועית, אותנטית וללא אינטרסים כדי להעביר את מצוקתו של הנפגע אל הרשויות. לעיתים, חוות הדעת עצמה היא זו שמטה את הכף לכיוון כזה או אחר, כך שיש חשיבות גדולה בבחירת רופא איכותי ומומחה בתחומו. ההליך של קבלת קצבה או פיצויים יכול להיות ארוך ומייגע מאוד. לעיתים, הוועדות הרפואיות והסחבת של הרשויות המקומיות יכולות לגרום להרבה מאוד תסכול. יש אפשרות לערער ואף להגיש בקשה מחודשת, אך החשיבות של קביעת תור אצל רופא מומחה, שיכול לתת חוות דעת רפואית לביטוח לאומי בצורה מקצועית ומנוסחת היטב, יכולה למנוע את כל הטרטור הזה.

איש מקצוע איכותי

כאשר מגישים תביעה לביטוח לאומי, נתקלים בהרבה מאוד אנשי מקצוע – מעורכי דין ועד פקידים במשרד הפנים. אין כל ספק שהמפגש עם הרופא המומחה הוא הקריטי והחשוב ביותר להצלחת התביעה. חוות דעת רפואית לביטוח לאומי אשר מנוסחת בצורה טובה, ומלווה בכל המסמכים הרלוונטיים, מעלה משמעותית את הסיכוי להצליח לקבל פיצויים גבוהים ובהתאם לאופי הפציעה. יש מספר חברות העוסקות בעבודה מול הרשויות ויכולות למקסם את הפיצויים וההטבות. יש גם לא מעט עורכי דין העוסקים במלאכה. חשוב מאוד להיעזר באנשי מקצוע איכותיים בהגשת התביעה, ובמיוחד ברופא טוב ומומחה בתחומו.